Ez a bejegyzés Kiemelt, azaz fontos, vagy ajánlott tartalom a KG-Blog olvasóinak.
Szerkesztve: 2012-jún-29 | 2013-márc-17
A metrókban látható újabban egy reklám a Groupama Garancia Biztosítótól, amit lentebb fogok bemutatni.
Bevezetőként, az köztudott, hogy a reklámokban a marketingesek előszeretettel használnak hatásvadász, illetve kellemesnek ható képi elemeket, és kecsegtető szövegeket ahhoz, hogy az emberek figyelmét rácsalják egy-egy olyan termékre, vagy szolgáltatásra, amelyre egyébként nem feltétlenül lenne szükségük. Bár most nem erről szeretnék beszélni, de azzal már sokkal kevesebben vannak tisztában, hogy ezek a módszerek, ezek a nyilvánvaló hazugságok, és áltatások valóban képesek is hatni ránk, önmagunkra is, csak éppenséggel nem a tudatos felfogás, nem a racionalitás, hanem a sugalmazások szintjén. Amiként hamis módon kapcsolják össze a kellemest a haszontalannal, úgy azt a kapcsolatot a kevésbé tudatos tudatalattink képes valós kapcsolatként befogadni, és ezáltal befolyásolni a reakcióinkat egy-egy termék láttára, illetve a nem eléggé tudatos emberekből érzelmi alapokon képesek késztetéseket is kiváltani arra, hogy a kellemest akarják megvenni, amikor valójában csak a haszontalant veszik meg.
A szokásos módszereken túl azonban nemrég a Groupama legújabb reklámjában véltem egy olyan marketing-eszközt felfedezni, amit szerintem sokkal ritkábban használnak a szakmában, ezért annál érdekesebb megemlíteni a példáját. Viszont hogy ez valóban csak egy eszköz, amit ezáltal nem csak ők, és nem csak itt alkalmaznak, arra a bejegyzés végén mutatok majd még egy példát, de hozzánk most az ő reklámjuk van közelebb, és ez az aktuálisabb, így ezzel kapcsolatban fogok most egy kisebb elemzésbe bocsátkozni.
Azok, akik igazán tisztában vannak a tudatalatti működésével - köztük egyes reklám-szakemberek is -, azok nagyon jól tudhatják, hogy tudat alatt miként vagyunk képesek befogadni dolgokat, és olyan dolgok között tenni nem tudatos, tehát nem racionális kapcsolatot, amelyek valójában nem is feltétlenül állnak egymással kapcsolatban. Így lehet a kell-emest összefüggésbe hozni a kell-etlennel (hogy még jobban érezzük a szavak erejéből a mondanivalómat ;)), hazugságokat elültetni a fejünkben, amelyek hiába nyilvánvaló hazugságok, a sugalmazás szintjén képesek vagyunk azokat befogadni magunkba, és amíg nem vesszük észre valós jelenlétüket, addig hagyni is fogjuk, hogy befolyásoljanak minket anélkül, hogy annak tudatában lennénk.
Ami a fentebbi reklámot illeti, nem nehéz észrevenni, hogy másról nincs is szó benne, ezáltal nem más került kihangsúlyozásra, mint az "életív" kifejeződése, de az nagyon, mert nem csak a "Gorupama Életív Program", és a "Teremtsen életen átívelő biztonságot" szövegekkel, nem csak szövegesen, hanem ugyanezt képileg is megjelenítették a család kvázi élete fölött átívelő szivárvánnyal, illetve a jobb oldali szövegek felett egy kis ívelő jellel is tovább erősítve azt a sugallmazást, amit tudat alatt szeretnének velünk a marketingesek benyeletni.
Bár ezt még viszonylag könnyű kiszűrni, bármelyik ember megmondaná, hogy milyen ötletesen "ábrázolták" hangsúlyozták ki a szivárvánnyal ezt az életen való átívelést, azonban nekem onnantól kezdett igazán érdekes lenni ez az egész kompozíció, és kezdtem el érezni egy mélyebb szintű turpisságot, amikor észrevettem, hogy azért annak a szivárványnak az alakja sem smafu, ugyanis teljességgel megegyezik annak a kisebb jelnek a formájával is, ami a jobb oldalt van. Balra lefelé konyul, és vékonyodik, jobbra viszont vízszintesedeik, és vastagodik. Így hozva létre egy még annál is erősebb mesterséges kapcsolatot a boldog család élete fölött átívelő szivárvány, és a reklám által hirdetett "életen átívelő biztonság" között, ami immáron már nem is csak kapcsolatot képes elültetni az ember fejében a boldog nagycsalád, és a biztosítás puszta fogalma között, de egyenesen egyenlőségjelet is tehetünk közöttük, magunkban, tudat alatt.
Egyrészt, mint láthatjuk, maga a logó egy G betűt formál, mint a Groupama, vagy a Garancia kezdőbetűit, ami mondjuk nem nagy dolog, és nem látom mindenben az 'ördögöt', de ha a kapcsolatokat szeretnénk látni, akkor itt az újabb, tessék csak megnézni... Hab a tortán viszont, hogy a logóban is ott ez az ív (ha csak nem pont, hogy ebből vezették le az egész reklám témáját is!), az alatt pedig egy mező van, ami a reklámban lévő szivárvánnyal, és mezővel is megegyezik, a logóban lévő épületegyeüttes formájára pedig valamennyire még a széltében elterült család is hajaz. Bár ez utóbbi kettő nincs tökéletes átfedésben egymással (a közülük "kiemelkedő" kisgyerek van ehhez egy kicsit éppen rossz helyen), de elnézve a reklámot, lehet, hogy ez sem véletlen, csak rosszul sikerült, nem figyeltek oda. :) Mérget persze nem vehetek rá.
Először is tekintsétek meg az alábbi kis reklámfilmet!
Közvetlen link: https://www.youtube.com/watch?v=dN9grplnKc4
Feltehetően amíg a lényeget el nem mondom, a legtöbb ember akár sokadszori nézésre is garantáltan elsiklik a reklám érdekessége felett, már csak azért is, mert nem arra "figyel", hogy mi van a háttérben, hanem a cselekményre. Így viszont a sugalmazás, hogy a történetben milyen szerepet foglal el a cég/termék(?), sokkal átűtőbb lesz. De gondoljunk csak azokra is, akik ezt nem itt, az interneten nézegetik, hanem a tv-ben megy le váratlanul több rövid snitt-ként az egész, ahol lassításra, visszajátszásra, vagy alapos megfigyelésre esélyünk sincs... Amire esélyünk van, az az, hogy tudatosan felfogjuk a cselekményt, a tudatalattink pedig megkapja a neki szóló üzenetet anélkül, hogy azt mi észrevennénk.
Ez a reklám is több annál, mint aminek látszik.
Megfigyeltük a logót, ott a reklám végén? Na, az kérem szépen majdnem az összes jelenetben meg is található, van, ahol kétszer is. A megrendezett boldog kapcsolat képei összefonódnak a termék akár tudatos (tárgyi), akár a tudat alatti (háttérben elbújtatott) jelenlétével is. Grat, szép munka! A manipuláció tárháza tele van eszközökkel...
El lehet ezt fogadni puszta ötletességnek is, de tekintve, hogy erősen sugalmazó értékkel bír azok számára, akik nem veszik észre a lényeget (és szerintem ezek az emberek nagyon sokan vannak), csak azt, amit egyébként tesznek eléjük (a látszólagos történetet), így azért el lehet gondolkozni rajta, hogy talán nem csak puszta ötletelés van a dolog mögött, hanem komoly sugalmazó szándék is. Aki észreveszi, az ne mosolyogjon, hogy milyen jópofák voltak azok az emberek, akik ezt megalkották, hanem ébredjen rá, hogy épp most látott meg egy sugalmazáson alapuló, befolyásoló technikát, amelyet a marketingesek többek között az ő befolyásolására is használnak - és nekik ez is a munkájuk(!).
Voltaképpen a kép sarkába is rakhatták volna logó folyamatos képét, de ehelyett ők úgy döntöttek, hogy a történeten belül is elhelyezik azt, méghozzá olyan helyeken, ahol az ember észre sem veszi, mert természetesnek veszi, hogy ott a vonat mellett van egy rakás fa - a fene se veszi észre, hogy valójában a logót tükrözi a fák elhelyezkedése, és méretei. Most gondolj bele, hogy ehhez mennyi erőforrás, és pénz kellett, hogy ezeket az apróságokat elrejthessék a reklámban...
Illetve annyiból talán nincs igazam ennél a reklámnál, hogy a videó végén a reklám szövege azt mondja: "more bars, in more places", vagyis "több sáv mégtöbb helyszínen", ahol a sávok alatt természetesen a logóra gondolnak. Ilyentén ebben a reklámban mégiscsak szólnak a néző tudatos felfogásához is, de ennek ellenére továbbra is fenntartom a fentebb leírtakat.
Úgy általánosságban a marketing-eszközökkel, és technikákkal kapcsolatban úgy folytathatnám az eddigi sorokat, hogy...
...és amíg te ezt tudatosan nem veszed észre, addig a tudatalattid már fogadja is be ezeket az infókat, és ő felállítja magában a valótlan kapcsolatokat, ezáltal egy belső sugalmazottsággal akkor is gazdagodsz, ha erről nincs tudomásod. Egy belső önkéntelen érzés, amit úgy szereztél a termékkel kapcsolatban, hogy arról nem is tudsz. Valamiért vonzónak találod, amikor szembe találod magad vele. Nem akartad megvenni, nem azért mentél be a boltba, nincs is rá szükséged, de amikor meglátod a polcon, hirtelen megállsz mellette. Esetleg valamiért azt reméled, hogy a termékkel együtt a boldog történetet is megkapod. Vagy másért? De abban megegyezhetünk, hogy nem tudatosan, hiszen ez csak egy belső sugalom.
Amit nem te fogalmaztál meg magadban, csupán mások megsúgtak neked.