Alapjárat

Blog történések

  • 2020-NOV-11, 20:22

    Háttérmunka, amit ti nem láttok: 2014 vége óta nem volt biztonsági mentésem az itt megjelent tartalmakról - a mai nappal, 8 óra belefeccöléssel pótolva.
  • 2017-NOV-23, 1:17

    A blog lekerült a hétköznapi köreim első 10 helyéről, de aktualitásának súlyából, közéleti hiányából nem veszített. Munka mellett várhatóan folytatódik a rémlassú-üzemmód, ezért méltán-szégyenszemre "várólista" megnevezést kapott az oldal, határozatlan időre. Mindenesetre erőteljes témavonulatok felvetése mellett elsőrendű célom a "kanásztalanítás", hiszen a későbbiekben is fenntartandó egymásra utaltság rendszerében mindenképpen probléma, hogy az idők során "egységtelenné fejlődött" e több éves íráshalmaz, és egyébként is kezdettől fogva kevesebbet tudott tükrözni, mint amire hivatott. Jó példám a rossz példámra.
  • 2016-JÚN-11, 13:48

    Jelenleg még meglévő 13 korábban megjelent gányos írás nem nyilvános, sorsuk (törlés / újítás) kérdéses. [nem listázott]

Kritikusság pillérek

A logika mindig ugyanarra enged következtetni, de ez adathalmazonként más eredményt szül. Minden részismeretű levezetés ezért eredendően esélyes a hibázásra, nem biztosítja a dolgok teljesen igaz ismeretét. Tehát végletekig befogadóan kell számítanunk látszólag lehetetlen dolgokra, amelyeket nem egyből elfogadunk, hanem megkérdőjelezve folyamatosan megkíséreljük kipuhatolózni milyen tudás az, ami már esetleg megszilárdítható - feltéve, hogy létezik ilyen. Így jutunk előre a Kritikai Gondolkodással...”


„A logika adathalmazonként eredendően esélyes a hibázásra, a dolgok teljesen igaz ismeretét végletekig befogadóan kell kipuhatolózni a Kritikai Gondolkodással.”

Bemutatkozó

2011 végén indítottam ezt a blogot, ami az életünket meghatározó külső hatalmi érdekeltségeken átívelő olyan témákban próbált (és fog is próbálni) gondolatot ébreszteni, mint a filozofikus valóságértelmezés, a tudósítás és véleményalkotás hazai jelenségekről, a nyelv-értés, a hazai politika kórképei, a vallások, az összefüggő globális háttérhatalmi ügyködések, vagy például a kisebb médiaanyagok elemzése (stb). Érdeklődésemhez, tudásomhoz, képességeimhez és lélekjelenlétemhez mérten igyekszem kivenni a részemet a jelenkor információs-háborújából.

Kapcsolódó bejegyzések:
Bevezetés: Tudnivalók rólam, és a blogról

Gondolatébresztő, jó olvasást kívánok!

Egyéb tudnivalók

A szerző eredetileg teGergő néven volt látható a kommentek között, illetve ChemtrailsBudapest nevű youtube-csatornája révén ez a név is ráragadt, azonban 2015 óta maztro néven található meg mindkét helyen. Külsős weboldalakon régi neveinek variációja a mai napig előfordulhat.

A bejegyzések különféle módosításait a cím alatt eltérő szövegek jelzik (dátummal):

  • Frissítve = új sorokkal kiegészítve
  • Szerkesztve = korábbi sorok átírva
  • Újraírva = az egész bejegyzés 0-ról átírva
  • Eredetileg megjelentetve & Újraközölve = törölve, majd ismét publikálva

Technika:

Az oldal 1024*X felbontáshoz igazított, Mozilla Firefox böngészővel tesztelt.

Böngészde

Rágódás hatfelől

Használt címkék

18+ (4) 2011 (8) 2012 (41) 2013 (45) 2014 (19) 2015 (13) 2016 (8) 2017 (2) 2018 (1) 2020 (3) 2021 (1) AHNEMP (1) autokrácia (3) BAÉSZ (1) BKV (3) blog-alappillér (7) blogíró (48) blogüzemmód (4) boórferenc (1) borbászoltán (1) borbászsolt (1) chemtrail (15) chio (1) dancsópéter (3) deviza (2) dibáczienikő (2) disszociáció (2) dobójózsef (4) egészség (5) égfigyelés (18) egyéb címke (1) ehh (21) előadás (6) előzetes (13) emlékezés (15) fénykép (60) FIDESZ (10) film (6) filozófia (6) géczygábor (1) Google (1) grandpierreatilla (1) Groupama (1) helyzetjelentés (13) hírtv (2) hvg (1) ideiglenes (1) index (1) internet (2) irányítók (4) jelen-tendencia (15) JOBBIK (1) jogállam (3) jövőkép (12) káslerárpád (28) KDNP (1) kettős-beszéd (20) kiemelt (56) komment-bejegyzés (16) koppánycsoport (2) kovácsákos (12) közfelfogás (33) közlekedés (9) lényeges-apróság (21) LMP (1) magyarság (4) margithíd (1) matekkamill (1) MÁV (2) meghívó (6) minden (135) MKKP (1) MSZP (4) mtva (3) NWO (9) nyelvezet (9) off (5) önleleplezés (20) orbánviktor (3) origo (1) összejátszás (26) parlament (3) pénzrendszer (17) pirospirula (13) piszkozat (1) politika (32) postaimre (4) provident (1) puzsérróbert (1) radikalizmus (14) re (3) reklám (26) rendőrség (5) rököny (2) rtl (1) semmiség (4) sorosgyörgy (1) sötét tudás (1) spontán (3) statisztika (3) szimbolika (19) televízió (1) termék (10) terrorizmus (3) tevékenykedés (27) tolvajkergetők (3) történelem (7) tóthbálint (11) tudatzavarás (8) üzenetértés (37) vallás (5) vendég-bejegyzés (7) videó (51) vodafone (2) vukicsferenc (1) webbank (4) zárolt (1) zene (13) zselenszkytamás (1) zsidóság (5)

Bejegyzések listája

2012.06.19. 14:35

Ez a bejegyzés Kiemelt, azaz fontos, vagy ajánlott tartalom a KG-Blog olvasóinak.

Szerkesztve: 2012-jún-29 | 2013-márc-17

A metrókban látható újabban egy reklám a Groupama Garancia Biztosítótól, amit lentebb fogok bemutatni.

Bevezetőként, az köztudott, hogy a reklámokban a marketingesek előszeretettel használnak hatásvadász, illetve kellemesnek ható képi elemeket, és kecsegtető szövegeket ahhoz, hogy az emberek figyelmét rácsalják egy-egy olyan termékre, vagy szolgáltatásra, amelyre egyébként nem feltétlenül lenne szükségük. Bár most nem erről szeretnék beszélni, de azzal már sokkal kevesebben vannak tisztában, hogy ezek a módszerek, ezek a nyilvánvaló hazugságok, és áltatások valóban képesek is hatni ránk, önmagunkra is, csak éppenséggel nem a tudatos felfogás, nem a racionalitás, hanem a sugalmazások szintjén. Amiként hamis módon kapcsolják össze a kellemest a haszontalannal, úgy azt a kapcsolatot a kevésbé tudatos tudatalattink képes valós kapcsolatként befogadni, és ezáltal befolyásolni a reakcióinkat egy-egy termék láttára, illetve a nem eléggé tudatos emberekből érzelmi alapokon képesek késztetéseket is kiváltani arra, hogy a kellemest akarják megvenni, amikor valójában csak a haszontalant veszik meg.

A szokásos módszereken túl azonban nemrég a Groupama legújabb reklámjában véltem egy olyan marketing-eszközt felfedezni, amit szerintem sokkal ritkábban használnak a szakmában, ezért annál érdekesebb megemlíteni a példáját. Viszont hogy ez valóban csak egy eszköz, amit ezáltal nem csak ők, és nem csak itt alkalmaznak, arra a bejegyzés végén mutatok majd még egy példát, de hozzánk most az ő reklámjuk van közelebb, és ez az aktuálisabb, így ezzel kapcsolatban fogok most egy kisebb elemzésbe bocsátkozni.

Mielőtt bármit is mondanék, csak nézegessétek egy kicsit! Mit akarhatok mondani? :)

 

Azok, akik igazán tisztában vannak a tudatalatti működésével - köztük egyes reklám-szakemberek is -, azok nagyon jól tudhatják, hogy tudat alatt miként vagyunk képesek befogadni dolgokat, és olyan dolgok között tenni nem tudatos, tehát nem racionális kapcsolatot, amelyek valójában nem is feltétlenül állnak egymással kapcsolatban. Így lehet a kell-emest összefüggésbe hozni a kell-etlennel (hogy még jobban érezzük a szavak erejéből a mondanivalómat ;)), hazugságokat elültetni a fejünkben, amelyek hiába nyilvánvaló hazugságok, a sugalmazás szintjén képesek vagyunk azokat befogadni magunkba, és amíg nem vesszük észre valós jelenlétüket, addig hagyni is fogjuk, hogy befolyásoljanak minket anélkül, hogy annak tudatában lennénk.

Ami a fentebbi reklámot illeti, nem nehéz észrevenni, hogy másról nincs is szó benne, ezáltal nem más került kihangsúlyozásra, mint az "életív" kifejeződése, de az nagyon, mert nem csak a "Gorupama Életív Program", és a "Teremtsen életen átívelő biztonságot" szövegekkel, nem csak szövegesen, hanem ugyanezt képileg is megjelenítették a család kvázi élete fölött átívelő szivárvánnyal, illetve a jobb oldali szövegek felett egy kis ívelő jellel is tovább erősítve azt a sugallmazást, amit tudat alatt szeretnének velünk a marketingesek benyeletni.

Bár ezt még viszonylag könnyű kiszűrni, bármelyik ember megmondaná, hogy milyen ötletesen "ábrázolták" hangsúlyozták ki a szivárvánnyal ezt az életen való átívelést, azonban nekem onnantól kezdett igazán érdekes lenni ez az egész kompozíció, és kezdtem el érezni egy mélyebb szintű turpisságot, amikor észrevettem, hogy azért annak a szivárványnak az alakja sem smafu, ugyanis teljességgel megegyezik annak a kisebb jelnek a formájával is, ami a jobb oldalt van. Balra lefelé konyul, és vékonyodik, jobbra viszont vízszintesedeik, és vastagodik. Így hozva létre egy még annál is erősebb mesterséges kapcsolatot a boldog család élete fölött átívelő szivárvány, és a reklám által hirdetett "életen átívelő biztonság" között, ami immáron már nem is csak kapcsolatot képes elültetni az ember fejében a boldog nagycsalád, és a biztosítás puszta fogalma között, de egyenesen egyenlőségjelet is tehetünk közöttük, magunkban, tudat alatt.

 

És mi több, csak vessünk egy pillantást a Groupama logójára is!

 

Egyrészt, mint láthatjuk, maga a logó egy G betűt formál, mint a Groupama, vagy a Garancia kezdőbetűit, ami mondjuk nem nagy dolog, és nem látom mindenben az 'ördögöt', de ha a kapcsolatokat szeretnénk látni, akkor itt az újabb, tessék csak megnézni... Hab a tortán viszont, hogy a logóban is ott ez az ív (ha csak nem pont, hogy ebből vezették le az egész reklám témáját is!), az alatt pedig egy mező van, ami a reklámban lévő szivárvánnyal, és mezővel is megegyezik, a logóban lévő épületegyeüttes formájára pedig valamennyire még a széltében elterült család is hajaz. Bár ez utóbbi kettő nincs tökéletes átfedésben egymással (a közülük "kiemelkedő" kisgyerek van ehhez egy kicsit éppen rossz helyen), de elnézve a reklámot, lehet, hogy ez sem véletlen, csak rosszul sikerült, nem figyeltek oda. :) Mérget persze nem vehetek rá.

 

Ígértem azonban, hogy a bejegyzés végén fogok még egy példával szolgálni...
Először is tekintsétek meg az alábbi kis reklámfilmet!

Feltehetően amíg a lényeget el nem mondom, a legtöbb ember akár sokadszori nézésre is garantáltan elsiklik a reklám érdekessége felett, már csak azért is, mert nem arra "figyel", hogy mi van a háttérben, hanem a cselekményre. Így viszont a sugalmazás, hogy a történetben milyen szerepet foglal el a cég/termék(?), sokkal átűtőbb lesz. De gondoljunk csak azokra is, akik ezt nem itt, az interneten nézegetik, hanem a tv-ben megy le váratlanul több rövid snitt-ként az egész, ahol lassításra, visszajátszásra, vagy alapos megfigyelésre esélyünk sincs... Amire esélyünk van, az az, hogy tudatosan felfogjuk a cselekményt, a tudatalattink pedig megkapja a neki szóló üzenetet anélkül, hogy azt mi észrevennénk.

 



Ez a reklám is több annál, mint aminek látszik.

 

Megfigyeltük a logót, ott a reklám végén? Na, az kérem szépen majdnem az összes jelenetben meg is található, van, ahol kétszer is. A megrendezett boldog kapcsolat képei összefonódnak a termék akár tudatos (tárgyi), akár a tudat alatti (háttérben elbújtatott) jelenlétével is. Grat, szép munka! A manipuláció tárháza tele van eszközökkel...

El lehet ezt fogadni puszta ötletességnek is, de tekintve, hogy erősen sugalmazó értékkel bír azok számára, akik nem veszik észre a lényeget (és szerintem ezek az emberek nagyon sokan vannak), csak azt, amit egyébként tesznek eléjük (a látszólagos történetet), így azért el lehet gondolkozni rajta, hogy talán nem csak puszta ötletelés van a dolog mögött, hanem komoly sugalmazó szándék is. Aki észreveszi, az ne mosolyogjon, hogy milyen jópofák voltak azok az emberek, akik ezt megalkották, hanem ébredjen rá, hogy épp most látott meg egy sugalmazáson alapuló, befolyásoló technikát, amelyet a marketingesek többek között az ő befolyásolására is használnak - és nekik ez is a munkájuk(!).

Voltaképpen a kép sarkába is rakhatták volna logó folyamatos képét, de ehelyett ők úgy döntöttek, hogy a történeten belül is elhelyezik azt, méghozzá olyan helyeken, ahol az ember észre sem veszi, mert természetesnek veszi, hogy ott a vonat mellett van egy rakás fa - a fene se veszi észre, hogy valójában a logót tükrözi a fák elhelyezkedése, és méretei. Most gondolj bele, hogy ehhez mennyi erőforrás, és pénz kellett, hogy ezeket az apróságokat elrejthessék a reklámban...

Illetve annyiból talán nincs igazam ennél a reklámnál, hogy a videó végén a reklám szövege azt mondja: "more bars, in more places", vagyis "több sáv mégtöbb helyszínen", ahol a sávok alatt természetesen a logóra gondolnak. Ilyentén ebben a reklámban mégiscsak szólnak a néző tudatos felfogásához is, de ennek ellenére továbbra is fenntartom a fentebb leírtakat.

Úgy általánosságban a marketing-eszközökkel, és technikákkal kapcsolatban úgy folytathatnám az eddigi sorokat, hogy...
...és amíg te ezt tudatosan nem veszed észre, addig a tudatalattid már fogadja is be ezeket az infókat, és ő felállítja magában a valótlan kapcsolatokat, ezáltal egy belső sugalmazottsággal akkor is gazdagodsz, ha erről nincs tudomásod. Egy belső önkéntelen érzés, amit úgy szereztél a termékkel kapcsolatban, hogy arról nem is tudsz. Valamiért vonzónak találod, amikor szembe találod magad vele. Nem akartad megvenni, nem azért mentél be a boltba, nincs is rá szükséged, de amikor meglátod a polcon, hirtelen megállsz mellette. Esetleg valamiért azt reméled, hogy a termékkel együtt a boldog történetet is megkapod. Vagy másért? De abban megegyezhetünk, hogy nem tudatosan, hiszen ez csak egy belső sugalom.

Amit nem te fogalmaztál meg magadban, csupán mások megsúgtak neked.



15 komment

Címkék: reklám videó fénykép minden termék 2012 kiemelt közfelfogás Groupama üzenetértés lényeges-apróság tudatzavarás kettős-beszéd jelen-tendencia

A bejegyzés trackback címe:

https://kritikaigondolkodas.blog.hu/api/trackback/id/tr496249631

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

cath 2012.06.27. 11:02:49

Groupama garanciában érdekes a családösszetétel is :D - van ugye egy szülőpár, 4 gyerek és összesen 2db nagyszülő. Ónagykirályunk ideális családmodellje :). nyugdíjas legyen feleannyi mint dolgozó ember, "utánpótlás" meg dupla annyi, mivelhogy a most dolgozók nyugdíját már most ellopták 70 évre előre .... :)

M.A. 2012.07.02. 15:33:33

A családi fotónál persze a régi, unalmas technika is ott van: a bal oldali zöld pólós gyerek telibemarkolja anyu mellét; na persze nem egyértelműen, csak olyan rossz, aki rosszran gondol módon, szokás szerint. A felkarja pedig vékonynak tűnik az alkarjához képest, és mintha természetellenesen hosszú lenne, valamint a lábfeje is túl kicsi, tehát valószínű digitálisan összerakott képről van szó. Anyunak pedig mindehhez mintha szarvai lennének. A Groupama logo fordított fél napkorongnak is felfogható. 10-szer vágott félkör, vagyis 11 részre van osztva, így a hatos és a 11-es szám is szerepel benne. Középpontjában háromszög. Miközben, valóban, egy G betűt formáz. A GROUPAMA szóban benne vannak a PROGRAM szó betűi, bár pontos anagrammát nem ad ki - de azért érdekes, hogy a Groupama Életív Program rövidítése GÉP.

M.A. 2012.07.02. 15:37:17

Az 5 oszlop berakásához pedig nem kellett sok pénz és erőforrás, mert a legnehezebben megoldható helyeken (pályaudvaron a boltívben, fák, sziget) mozdulatlan kamera van, tehát digitálisan be lehetett illeszteni. Egyébként első nézésre kiszúrtam úgy a felét.

M.A. 2012.07.02. 18:34:58

...na. Elloptam az ötletedet. www.youtube.com/watch?v=XrTAl_EBDCs

teGergő 2012.07.02. 23:53:37

Igazából nem loptál el tőlem semmit, én is már csak más ötletét loptam el adtam tovább, arról nem is beszélve, hogy végsősoron maguk a marketingesek az ötletadók. :) Szerintem már volt linkelve a blogod alatt is, mindenesetre itt egy csomó anyagot találhatsz, többek között az AT&T reklámját is: http://subliminalmanipulation.blogspot.hu/ A Groupama-s meglátások voltak a sajátok. :)

spike 2012.07.03. 01:18:09

Nem nagyon tudom kivenni, de az anya szarvait a gyerek mutatja? Vagy az, hogy került oda? Egyébként felettéb undorító benyomása van a képnek már első ránézésre is. A hamis arckifejezések miatt talán. Nem tudom ez, hogy tud kellemes hangulatot kelteni bárkiben is. Abszolút amatőrök csinálhatták.

teGergő 2012.07.03. 08:38:00

Anyu szarvait a kisgyerek két lábfeje formázza, zokniban. Az, hogy téged nem hat meg ez a kép még nem jelenti, hogy a zátlagembert sem. :)

2012 2012.07.03. 08:58:02

"Anyu szarvait a kisgyerek két lábfeje formázza, zokniban." - akkor éppen jógázni tanul? Egyébként a jobb lábfeje ott van a képen, a könyöke mellett. A jobb kézfeje is ott van a nagymama vállán, úgyhogy nem ő mutatja a szarvakat. Most, hogy újra ránéztem, különösen hülyén nézett ki, hogy a gyerek vállszélessége megegyezik Schwarzeneggerével.

aaaaaNiki 2012.07.03. 08:58:53

Ez jól sikerült, gratulálok! Én is felfigyeltem erre a reklámra egyébként. Nekem a hahotázó nagypapa és a hátán fekvő megszeppent (megijedt, meglepett) fejű fiú unoka tűnt fel először.... (aki érti, érti) Az írásban annyira "a marketingeseknek EZ a munkájuk"-at azért megtoldanám azzal, hogy szerintem ez Magyarországra nem annyira jellemző. A magyar marketingeseknek erről fogalmuk sincs. Multiknál többnyire annyi dolguk van, hogy magyar szöveget írjanak a külföldi alapján a reklámra. Ha viszont véletlenül itt készül reklám, akkor annak az utolsó vesszője is ellenőrizve van az anyacég által. Az itteni marketingesnek meg nemfeltétlenül esik le, hogy miért kérnek ilyen vagy olyan változtatást kintről. Csak annyi "esik le", hogy jujj, Roger, a nagyfőnök az USÁból ezt így meg így szeretné, hát hogy a viharba ne úgy csinálnánk.... Ezt tapasztalatból írtam.

aaaaaNiki 2012.07.03. 09:00:22

*Az írásban annyira kihangsúlyozott - így akartam kezdeni a mondandómat...

teGergő 2012.07.03. 09:15:30

Szarvak: nekem úgy tűnik a képen, hogy az ott két lábfej, zokniban, és ebből következtettem, hogy bizonyára a gyereké. Egyszerűen csak hason fekve lóbálja a lábait. Amit oldalt, a könyöke mellett láthatunk, azt így inkább az anyáénak tippeltem. Látom, hogy egy kicsit magasan van, nem kelti azt a hatást, mintha a fűben lenne, de az előbbiek miatt erre a következtetésre jutok.

spike 2012.07.03. 10:56:44

Egyébként kicsit elgondolkodva a témán: sokkal veszélyesebb figyelmen kívűl hagyni a reklámokat nem? Én pl reflexből ignorálom általában mindet, viszont így akkor a tudatalattiba kerül, és "működésbe lép" az NLP. Vélemény?

cath 2012.07.03. 23:06:59

szerintem nincs akkora jelentősége mint amekkorára gondol mindenki... Már a reklámoknak. Bizonyos csoportokra 50-70-90%-ban hatnak bizonyos üzenetek. Bizonyos csoportokra meg 0%ban. Nyilván mindenki találkozik élete folyamán legalább egy reklámmal :), ami hat rá (akár csak tudat alatt),de nem elsősorban ettől szar az életünk ezen a földön...

teGergő 2012.07.07. 13:08:21

Spike, visszatérve erre: "Egyébként felettéb undorító benyomása van a képnek már első ránézésre is." Egyébként nem feltétlenül az a lényeg, hogy neked mennyire szimpatikus ez a család, hanem az, hogy ők jól érzik magukat ott, a reklámban. Nekik tetszik ez a dolog. Ha ők maguk nem is tetszenek neked, általuk lehet, hogy te is inspirálódni fogsz arra, hogy megtetszen neked az, ami nekik is tetszik. Legalábbis a megrendezettség keretein belül, amit viszont tudat alatt (elvileg/asszem/talán igazam van ebben :P) nem igazán dolgozol fel. Tudatosan mondhatod, hogy csak meg van rendezve, be van állítva, azaz hazugság, tudat alatt viszont ettől még ugyanúgy benyelheted az üzenetüket. Ezt megfogalmaztam a bejegyzésben is (többféleképpen). :) Az viszont, hogy találkozol a reklámjukkal még nem biztos, hogy azt a hatást váltja ki belőled, mint amit ők szerettek volna elérni. Nem mondom, hogy benyeled, a hangsúly azon van csupán, hogy ez lenne a céljuk vele. De nem feltétlenül érik el. (Én sem mondtam, cath.)

spike 2012.07.07. 14:43:04

Valószínűleg nem pont arra gondolsz amire én. Igazából nem is nagyon tudom megmagyarázni. Ez nem olyan dolog ami alapos végiggondolásnak az eredménye, hanem ösztönből jön, hogy taszít. Mostanában beszélgettünk a barátokkal arról, hogy gyerekként sem szerettük a disney meséket, mert kellemetlen érzést keltett, olykor félelmetes is volt, pedig nyíltan félelmetes dolgok nem nagyon vannak benne. És akkor még fogalmunk sem volt miféle tényezők húzódnak meg a háttérben. Így felvetődött a kérdés is, hogy hogy tetszhet ez bárkinek is.


süti beállítások módosítása